Persuasive communication

Centre for Language Studies | Faculty of Arts | Radboud University Nijmegen

Subsidie CZ Zorginnovatie: aanleren gezond gedrag bij kinderen

Elke week verschijnt op deze site een bijdrage van één van onze onderzoekers over communicatie in onderzoek en praktijk. Deze week: Marnix Hoppener, die samen met Enny Das een subsidie kreeg voor het aanleren van gezond (eet/poets/etc.-)gedrag bij kinderen. 

Als ik als kind nieuwe schoenen kreeg, zette ik ze ’s avonds altijd naast mijn bed. Bij het wakker worden kon ik ze dan direct zien en werd ik helemaal blij. Heel lang hield de blijdschap niet aan. Al snel ging de nieuwigheid eraf en werden mijn schoenen onderdeel van het dagelijks ritueel van aantrekken en uitdoen. Toch ben ik het gevoel van zo’n nieuw paar schoenen nooit vergeten.

Vandaag heb ik zo’n zelfde gevoel. Gisteren ontving ik een bevestigingsmail van de toewijzing van een subsidie waar Enny en ik al een tijd mee bezig zijn. Ik denk dat ik de email wel tien keer gelezen heb, vanmorgen weer. En het zijn maar twee regels. Als een kind zo blij. Hoe lang het aanhoudt kan ik nog niet zeggen. Vergeten doe ik het in ieder geval niet. Die twee regels staan voor mij voor bevestiging en voor de aftrap van een nieuwe fase.

Ruim tien jaar houd ik mij als dokter en wetenschapper bezig met preventie van lifestyleziekten. Inmiddels weet ik dat niemand zit te wachten op een impopulaire boodschap die veel te ver weg ligt. Dat we te veel eten, drinken en roken, te weinig bewegen, stress hebben en daardoor ziek worden, geldt vooral voor je buurman, niet voor jezelf. Dat één op de vijf volwassenen in Nederland leeft met een psychische stoornis, één op de vier sterft aan hart- en vaatziekten, meer dan een miljoen mensen lijdt aan suikerziekte en twee op de vijf mensen kanker krijgt, voel je pas als je zelf aan de chemo moet of je dochter in een diepe depressie zit.

De oorzaak van lifestyleziekten is complex. Als je het helemaal plat slaat, gaat het, met de huidige inzichten, vooral over aanbod en gedrag. Ons gedrag wordt voor het belangrijkste deel gevormd in onze eerste tien levensjaren. Vandaar dat preventie naar mijn stellige overtuiging juist in die fase van het leven zinnig is. Het aanleren van gezond gedrag bij kinderen.

Terug naar de e-mail van gisteren. De afzender van de e-mail was CZ Zorginnovatie, namens het CZ Fonds. En juist de afzender maakt mij blij. De zorgverzekeraar heeft geen geweldig imago, zeker niet bij zorgverleners. Toch geeft het mij hoop en vertrouwen dat een zorgverzekeraar de conceptuele stap zet om in dit type preventie te investeren. Ik denk dat ik in de afgelopen tien jaar meer dan vijfhonderd koppen koffie heb gedronken bij vrijwel alle zorgverzekeraars. Allemaal vonden ze preventie een goed idee maar geen van allen pakte het bonnetje. Preventie werd vooral als rode jas in de etalage gezet, om de grijze binnen te verkopen. De rode jas werd gefinancierd uit het marketingbudget, een bewijs dat zorgverzekeraars nog niet structureel voor preventie gingen. Formeel ook heel begrijpelijk; hun kerntaak is immers het vergoeden van schade nadat de boel in lichterlaaie heeft gestaan.

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg. Voor verandering is leiderschap nodig. Daarom siert het wat mij betreft CZ dat zij als enige zorgverzekeraar, in het domein van mondzorg bij kinderen, preventie proactief ondersteunen. Zowel met een zorginnovatiesubsidie als vanuit de basisverzekering. Opvallend genoeg communiceren ze er zelf nog nauwelijks over en dat bevestigt mijn vertrouwen. De verschuiving van roeptoeteren en niets doen, naar zwijgen en doen. Ik hoop dat mijn schoenen er morgen nog staan.

Leave a Reply