Persuasive communication

Centre for Language Studies | Faculty of Arts | Radboud University Nijmegen

Publicatie: concrete versus abstracte beschrijvingen van producten

Als consumenten hun ervaringen met een product beschrijven, gebruiken ze dan concrete of abstracte taal? Deze taalkeuze is veelzeggend. Is de gebruikerservaring in overeenstemming met wat mensen vooraf ook hadden verwacht, dan is de beschrijving abstract. Is de ervaring echter incongruent met de verwachting, dan wordt concrete taal gebruikt. Wil een bedrijf de kwaliteit van een product bespreken, dan is het raadzaam om positieve ervaringen abstract te beschrijven en negatieve ervaringen concreet. Gaby Schellekens en collega’s publiceerden over dit onderzoek deze zomer in Tijdschrift voor Communicatiewetenschap.

Schellekens, G. A. C., Verlegh, P. W. J., & Smidts, A. (2012). Taalabstractie in communicatie over producten: wanneer beschrijven we een ervaring met een product concreet en wanneer abstract? Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 40, 191-201.

Zie ook Gaby’s persoonlijke pagina →

Share this on social networks

Leave a Reply