Persuasive communication

Centre for Language Studies | Faculty of Arts | Radboud University Nijmegen

Prijs voor MA-scriptie Laura de Weger, begeleid door Lieke Verheijen

Vorige week heeft masterstudente taalwetenschap Laura de Weger, begeleid door Lieke Verheijen en Roeland van Hout, de Anéla/VIOT scriptieprijs gewonnen, voor de beste scriptie binnen de toegepaste taalwetenschap of taalbeheersing.

Juniorendag

Deze prijs werd uitgereikt tijdens de Anéla/VIOT Juniorendag op 13 april 2017 aan de Universiteit Utrecht. De Nederlandse Vereniging voor Toegepaste Taalwetenschap (Anéla) en de Vereniging Interuniversitair Overleg Taalbeheersing (VIOT) kennen jaarlijks een prijs toe aan de beste BA- of MA-scriptie geschreven aan een Nederlandse of Vlaamse instelling op het gebied van taalverwerving, taalonderwijs of taalgebruik.

Code-mixing

Laura’s scriptie is getiteld ‘Stoefpears run the world’: The use of English code-mixing in Dutch youths’ computer-mediated communication. De scriptie analyseert het fenomeen code-mixing/-switching tussen Nederlands en Engels. Specifiek focust Laura op het gebruik van Engels in computer-mediated communication (CMC), communicatie via moderne digitale middelen, tussen Nederlandse jongeren. Ze heeft onderzocht hoeveel en vooral hoe Nederlandse jongens en meisjes in hun online communicatie, waarin het Nederlands de voertaal is, gebruikmaken van Engelse woorden en zinnen.

Juryrapport

Het lovende juryrapport was als volgt: The MA- thesis of Laura de Weger has the intriguing title of “Stoefpears run the world.” It addresses the highly actual use of English in computer-mediated communication by Dutch youth in an impressive way. The systematic way all factors with the different hypotheses were addressed and presented in the thesis, made it possible to keep an overview of all the findings. There was a good balance in reporting and using only description for the results, or adequately used statistical analyses, and more complex statistical analyses for interesting interaction. Word clouds were used to illustrate the interaction with semantic fields. This innovative way provides a quick and effective overview of for example differences between male and female language users. Making use of this internet tool suits the topic of the research. Moreover, the study provides many new opportunities to further investigate the language usage of different groups of language users and compare language usage between genre and media. Is it indeed the case that de jeugd van tegenwoordig will act as today’s adults in a couple of years?
Share this on social networks

Leave a Reply