Non-nativeness in communication

Centre for Language Studies | Faculty of Arts | Radboud University Nijmegen

 

Margot van Mulken

Professor International Business Communication

Margot van Mulken is hoogleraar Internationale Bedrijfscommunicatie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Zij doet onderzoek naar het effect van stijl en cultuur in persuasieve communicatie. Ze is in het bijzonder geïnteresseerd in de werking van visuele metaforen in reclame-uitingen, in het effect van woordspelingen op begrip, waardering en beklijving, de werking van ironie, en het effect van taalintensiteit. Bovendien bestudeert zij de effecten van verschillen in communicatiestijlen op succesvolle en minder succesvolle interculturele contacten.

Recente publicaties

Van Mulken, Margot, and Le Pair, Rob (2012). Appreciation and interpretation of visual metaphors in advertising across three European countries. In MacArthur, Fiona, José Luis Oncins-Martínez, Manuel Sánchez-García and Ana María Piquer-Píriz (eds.), Metaphor in Use. Context, culture, and communication, chapter 8, pp. 177-193. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.

Burgers, Christian, Margot van Mulken, and Peter Jan Schellens (2012). Type of Evaluation and Marking of Irony: The Role of Perceived Complexity and Comprehension. Journal of Pragmatics 44(3), 231-42.

Van Mulken, Margot, and Peter Jan Schellens (2012). Over Loodzware Bassen En Wapperende Broekspijpen. Gebruik En Perceptie Van Taalintensiverende Stijlmiddelen. Tijdschrift voor Taalbeheersing 34(1), 28-55.

Burgers, Christian, Margot van Mulken, and Peter Jan Schellens (2011). Finding Irony: An Introduction of the Verbal Irony Procedure (Vip). Metaphor and Symbol 26(3), 186-205.

Hendriks, Berna, and Margot van Mulken (2011). The Language of Power. An Analysis of a Corpus of Ceo Letters. In Pelsmakers, Katja, et al. (Eds.), Displaying Competence in Organizations. Discourse Perspectives. Houndgrave: Palgrave MacMillan, pp. 45-59.

Van Hooft, Andreu, Margot van Mulken, and Ulrike Nederstigt (2011). Visual Metaphor in Advertising: Do Complexity and Culture Matter? In Eisend, M. and T. Langner (Eds.), 10th International Conference on Research in Advertising (ICORIA).

Van Mulken, Margot, Burgers, Christian and Van der Plas, Bram (2011). Wolves, Confederates and the Happy Few: The Influence of Comprehension, Agreement and Group Membership on the Attitude Towards Irony, Discourse Processes 48(1), 50-68.

Van Mulken, Margot, and Hornikx, Jos (2011). The Influence of Scientese on Ad Credibility and Ad Liking: A Cross-Cultural Investigation of Ads for Beauty Products, Information Design Journal 19(2), 92-102.

Hodiamont, Didier, Burgers, Christian and Van Mulken, Margot (2010). Lees Niet Verder! Ga Iets Nuttigs Doen. De Verwerking Van Meerdere Ironische Uitingen in Dezelfde Tekst. Toegepaste Taalwetenschap in Artikelen 83(1), 9-19.

Le Pair, Rob, and Van Mulken, Margot (2010). Effects of Verbal Anchoring in Visual Metaphors of Perceived Complexity and Appreciation of Advertisements. In Prokhorov, A. V. (Ed.), Topical Issues of Advertising: Theory and Practice. Collection of Papers. Vol. 2. Tambov: SEIHPE Tambov State University, pp. 26-36.

Van Enschot, Renske, Beckers, Cyrella, and Van Mulken, Margot (2010), Rhetorical Figures in Tv Commercials. The Occurrence of Schemes and Tropes and Their Effects on Commercial Likeability, Information Design Journal 18(2), 138-47.

Van Mulken, Margot (2010). Het Plezier Van Vreemde Taal, Tijdschrift voor Taalbeheersing 32(3), 268-79.

Van Mulken, Margot, Le Pair, Rob, and Forceville, Charles (2010). The Impact of Perceived Complexity, Deviation and Comprehension on the Appreciation of Visual Metaphor in Advertising across Three European Countries, Journal of Pragmatics 42(12), 3418-30.

See also Personal website Margot van Mulken