Persuasive communication

Centre for Language Studies | Faculty of Arts | Radboud University Nijmegen

‘Niemand laat zich nog klakkeloos prikken’

“De prik tegen baarmoederhalskanker bestaat nu vijf jaar. Nog steeds heerst er argwaan en laten veel meisjes zich niet inenten. ‘Vroeger had je de expert en mensen vertrouwden hem. Nu zoekt men op internet.'” luidt de intro van een artikel in Trouw op 8 november 2013. In het artikel wordt ingegaan op de miscommunicatie rond de inenting van twaalfjarige meisjes tegen HPV, het virus dat baarmoederhalskanker veroorzaakt. Ondanks de voorlichtende teksten van het RIVM, kregen indianenverhalen op het internet de overhand waardoor veel ouders hun meisjes niet lieten inenten.

Hoogleraar gezondheidscommunicatie Enny Das wordt als deskundige aangehaald. Hoe kon het gebeuren dat zoveel mensen uiteindelijk hebben afgezien van de intenting? Enny heeft de introductie van het vaccin onderzocht door ouders en kinderen vragenlijsten in te laten vullen. “Normaal is het zo dat als een campagne is begonnen, de attitude positiever wordt. Nu zagen we het omgekeerde effect. Dat was heel opvallend. Er ontstond een mediahype zoals we die nooit gezien hebben. Je kunt wel zeggen dat het een tragische introductie is geweest”, zegt ze in het artikel. Enny denkt dat het gevoel van wantrouwen en onzekerheid in de maatschappij, mede door de bankencrisis, zeker invloed heeft gehad op de campagne.

De reacties op de campagne zijn bovendien onderschat, vindt ze. “Het ging hier om jonge meisjes en om seks. Dat is een vrij explosieve combinatie. Ook de irrationele factor werd onderschat. Als het zo gevoelig ligt, moet je daar iets mee. Het RIVM bood rationele informatie op de website. Dat was niet de vorm van communicatie waar mensen op zaten te wachten. Die waren veel gevoeliger voor YouTube-filmpjes met getuigenissen van ouders in Amerika die hun kind verloren door een vaccinatie.”

In het artikel benadrukt Enny dat communicatie nog vaak als een sluitpost wordt gezien, terwijl het een niet te onderschatten vak is. In de gezondheidszorg bijvoorbeeld, zijn mensen steeds beter geïnformeerd. “Ze komen met printjes bij de dokter, weten soms meer over hun eigen aandoening dan de huisarts. Daar moet de medische wereld wat mee, of ze het nou leuk vindt of niet. Vroeger had je de expert, die wist het en mensen accepteerden dat. Nu informeren mensen zich en zoeken daar zelf mensen bij die zij geloven.”

Het hele artikel, waarin onder andere ook voormalig RIVM-directeur Roel Coutinho en teamleider communicatie van het RIVM Margit Govers aan het woord komen, staat achter een slotje op Trouw.nl. Na registratie via e-mail of Facebookaccount is het stuk te lezen.

Leave a Reply