Persuasive communication

Centre for Language Studies | Faculty of Arts | Radboud University Nijmegen

Nick van de Hei wint SWOCC Scriptieprijs

nick_vande_heiCIW-student Nick van de Hei heeft de SWOCC-scriptieprijs gewonnen, de wedstrijd voor de beste universitaire masterscriptie over merken en communicatie.

Hij deed onder begeleiding van Enny Das een mooi onderzoek naar copycat branding. In het persbericht lezen we over copycat branding o.a.:

Merken die A-merken imiteren en proberen mee te liften op de merkwaarde van het bestaande merk: voorbeelden van copycats zijn merken van Lidl zoals Vluggie Japie (het broertje van Snelle Jelle) en Shirley’s (het zusje van Baileys). Het onderzoek van Van de Hei toont aan dat de impact van copycat-merken afhangt van de retailformule en het winkelassortiment. Staat het A-merk niet in het schap, wordt een copycat vaker aangezien voor het A-merk. Staat de copycat naast het A-merk, roept de copycat juist weerstand op en geven mensen aan liever het A-merk te willen kopen.

Juryvoorzitter professor Peter Neijens over de winnende scriptie, in het persbericht:

Het onderwerp van de scriptie sluit zeer goed aan bij de aandacht die SWOCC heeft voor het merk in commerciële communicatie en levert relevante inzichten op voor de markt. Daarbij is het onderzoek origineel opgezet en professioneel uitgevoerd waarbij de setting (het schap) en de respondenten (een dwarsdoorsnede van de bevolking) zo realistisch mogelijk zijn gekozen.

pdfHet persbericht →

 

Leave a Reply