Persuasive communication

Centre for Language Studies | Faculty of Arts | Radboud University Nijmegen

Killer Ads stimuleren koopgedrag

Enny_100Een advertentie met een grafzerk, klinkt luguber, maar het zet vreemd genoeg aan tot meer kopen. Hoe werkt dat?

Enny Das onderzocht met drie collega’s de effecten van ‘Killer Ads’: advertenties waarin gerefereerd wordt aan onze sterfelijkheid, bijvoorbeeld door het tonen van een doodskist.
De studie werd onlangs gepubliceerd in Psychology & Marketing.

Met een reeks experimenten tonen Enny en collega’s aan dat zulke advertenties een positieve invloed hebben op de intentie van mensen om een aanschaf te doen. Oftewel: zodra we eraan herinnerd worden dat het leven tijdig is, krijgen onze impulsiviteit en gulzigheid de overhand en hebben we eerder de neiging onze portemonnee te trekken.

Enny vertelt over het onderzoek in het radio-programma De Kennis van Nu:

Dit onderzoek trok eerder al de aandacht van the Pacific Standard (22 september) en van The New York Times (24 september); zie ons bericht daarover →

Referentie:

Das, Enny, Duiven, Rolien, Arendsen, Jolien, & Vermeulen, Ivar (2014). Exploring Killer Ads: A Terror Management Account of Death in Advertisements, Psychology & Marketing, 31(10), 828-842.
DOI: 10.1002/mar.20737

Enny Das’ persoonlijke pagina →

Share this on social networks

Leave a Reply