Persuasive communication

Centre for Language Studies | Faculty of Arts | Radboud University Nijmegen
Rucolumnfoto

Hoeveel adviezen wil je lezen?

Door Hans Vehof

Als je diabetes mellitus type 2 hebt is er een redelijke kans dat je gebaat bent bij een leefstijlinterventie. Medische professionals geven in de regel vier belangrijke adviezen: verstandig eten, genoeg bewegen, niet roken en je alcoholgebruik beperken. Zo heb je een gezond gewicht en je beperkt glucosepieken in je bloed. Misschien kun je weer helemaal van je medicatie afkomen. Een diëtist helpt je met een dieet en bij een fysiotherapeut kun je begeleid fitnessen. Maar ook de adviezen van de diabetesverpleegkundige zijn een must. Medische professionals zijn jaren opgeleid om mensen met diabetes te adviseren.

Maar adviezen bij diabetes zijn populair. De ziekte komt veel voor en bovendien is er grote overlap met algemene lifestyle-tips. En wat is het gevolg? Veel goede en slechte adviezen, weetjes en fabels in de media. Ik heb eens alle voedingstips bij diabetes in landelijke kranten opgezocht. Als het over voeding gaat ontbreekt vaak het bewijs voor enig therapeutisch effect op patiënten. Het zijn dan tips gebaseerd op correlaties in eerste observationele studies. Of ze zijn gebaseerd op hardnekkige geruchten en zelfs op marketingpraatjes.

De volgende voeding zou ‘goed bij diabetes’ zijn, zo stond het in de krant: het ontgiften met een sapkuur, het vermijden van brood of het gebruiken van kaneel. Maar ook meer fluweelbonen eten is goed, of vaker kurkuma in je eten doen, spinazie eten, en heel logisch eigenlijk: suiker minderen met behulp van bijvoorbeeld Stevia!
Maar we zijn er nog lang niet. Zo is het ook verstandig om minder vet te eten, en ook om méér te vet eten. Welke heeft jouw voorkeur? Tarwegras helpt, en van koffie en walnoten stabiliseert je suikerspiegel. Agavesiroop doet ook wonderen, net als het opscheppen van ‘microgreens’ oftewel die gezellige kleine groentes. Zijn kiwi’s iets voor je? Die zijn ook goed. Het minderen van tussendoortjes kent iedereen al wel, maar zie dat maar eens voor elkaar te krijgen. Lust je wellicht haver en spelt? Of start je liever het gehele Oerdieet, met wild, vis en onbewerkte granen?

Volgens mij waren dit genoeg tips om flink in verdwaald te raken. Hoeveel voedingstips zou je nog meer willen lezen? Ik heb er nóg honderd-en-zeventig voor je.  Ze staan in een lijstje, naast 97 beweeg- en ontspanningstips.

 

Leave a Reply