Persuasive communication

Centre for Language Studies | Faculty of Arts | Radboud University Nijmegen

Gefascineerd door beïnvloeding: interview met Hans Hoeken

Hans300_vierkHans Hoeken, hoogleraar Communicatie- en Informatiewetenschappen, werd recentelijk geïnterviewd door Bert Pol, emeritus hoogleraar Public Communication en oprichter van Tabula Rasa. Het interview-artikel verscheen deze maand in Logeion Vakblad C (10), 26-28

De vraag die me intrigeert, is hoe kenmerken van de boodschap in interactie met kenmerken van de ontvanger gedachten en gevoelens oproepen. En hoe die dan de uitkomst van het overtuigingsproces bepalen. – Hans Hoeken

interview_hans_drieluik

‘t Is een boeiend interview waarin Bert Pol en Hans grondig ingaan op onder andere Hans’ wetenschappelijke focus, op persuasieve en retorische boodschappen, op onderzoek naar de invloed van verhalen / narratieven op onze opinies en gedrag, op het verschil tussen beïnvloeden en overtuigen.

Ook gaat Hans in op de rol van zijn onderzoek in de opleiding CIW (Radboud Universiteit), en het verschil tussen Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Letterenfaculteit en Communicatiewetenschap aan de Faculteit Sociale Wetenschappen.

Over het onderscheid tussen wetenschap als bijdrage aan kennisontwikkeling of als bijdrage aan praktijkprofessionalisering of oplossing van praktijkproblemen:

Ik zie dat niet als of/of, maar als en/en. Ik vind het mooie van onderzoek naar communicatieprocessen dat het je bijna altijd iets leert over hoe de menselijke geest en interactie werken en tegelijkertijd altijd de mogelijkheid biedt die inzichten te vertalen naar de praktijk. – Hans Hoeken

Lees hier het hele interview:
pdf

Gefascineerd door beïnvloeding

Het artikel / interview is gepubliceerd in
Logeion Vakblad C #10, december 2014
tabularasa_icoon

Tabula Rasa is een onderzoeks- en adviesbureau dat zich bezig houdt met gedragsverandering en communicatie, strategie en interventies met meetbaar succes.
twitter_rood_wit_16x16@tabularasa

Leave a Reply