Persuasive communication

Centre for Language Studies | Faculty of Arts | Radboud University Nijmegen

De macht van de taal / De taal van de macht – CLS Persuasion op VIOT-conferentie

De macht van de taal / De taal van de macht

Van 16 tot en met 18 december vindt in Leuven het VIOT-congres 2014 plaats. Het thema van dit dertiende VIOT-congres is: De macht van de taal / De taal van de macht.

Met maar liefst 19 presentaties is CLS Persuasion uitstekend vertegenwoordigd in het Iers College in de binnenstand van Leuven Voor wie niks wil missen volgt hier een overzicht van de CLS Persuasion presentaties:

Iers College, Leuven

Iers College, Leuven

Dinsdag 16 december

12.35-13.00 [sessie 1.1] Hornikx, Krommenhoek: ‘In de meeste gevallen’ wordt minder waarschijnlijk gevonden in een reclamecontext

14.25-14.50 [sessie 2.2] Van Krieken, Sanders, Hoeken: Strategisch taalgebruik in journalistieke misdaadverhalen

14.50-15.15 [sessie 2.1] Schellekens: Language abstraction in marketing communication

14.50-15.15 [sessie 2.4] Verheijen: De macht van sms en chat: een registeranalyse van Nederlandse jongerentaal geproduceerd via moderne communicatiemiddelen

15.15-15.40 [sessie 2.2] Muller, Van Krieken, Sanders: Spanning en sensatie in de krant: de ontwikkeling van narratieve technieken in journalistieke berichten over schokkende zaken

16.00-16.25 [sessie 3.1] Hustinx, De Graaf: Sympathy for the devil? De invloed van een verhaal verteld door een TBS-er op overtuigingen, identificatie en sociale distantie

16.00-16.25 [sessie 3.3] Stommel, Te Molder: Kun je hiermee verder? Problematische afsluitingen van counselingchatsessies

16.25-16.50 [sessie 3.1] Hoeken, Kolthoff, Sanders: Waargenomen gelijkenis en verhaalperspectief als determinanten van identificatie en narratieve overtuiging

16.50-17.10 [sessie 3.2] Jol, Stommel: Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren: dilemma’s in onderzoeksethiek

Woensdag 17 december

11.00-11.25 [sessie 2.1] Hustinx, Spooren, Aben, Turkenburg: In concreto: concreetheid, begrijpelijkheid, specificiteit van woorden

12.15-12.40 [sessie 2.1] Spooren, Nijhuis: Alle stemmen tellen: de B1-norm en de leesbaarheid van verkiezingsprogramma’s

11.00-12.40 [panelsessie 2.4] Van Meurs, Hornikx: Dure woorden of een duur land: het effect van vreemde taal versus COO op productperceptie

14.20-14.45 [sessie 3.3] Le Pair, Van Dongen: effecten van deskundigheid en personificatie bij negatieve word-of-mouth tweets

15.40-16.05 [sessie 4.1] Spooren, Sanders: Nog eens want en omdat: wel verschillen tussen genres en media?

16.30-16.55 [sessie 4.4] Sanders, Prast, Boggio, Fornero: Beleggingsteksten voor beginners: communicatief gender-neutraal? Tekstlinguïstische analyse van conceptuele domeinen in financiële voorlichtingsteksten

Donderdag 18 december

09.00-09.25 [sessie 1.3] Boeijinga: Gezondheidscommunicatie voor doelgroepen met een lage SES: verhalen van vrachtwagenchauffeurs kwalitatief geanalyseerd

10.45-11.10 [sessie 2.2] Hornikx: Zijn taalgebruikers gevoelig voor Bayesiaanse normen voor de kwaliteit van het ad populum-argument?

11.10-11.35 [sessie 2.1] Van Enschot, Van Mulken: Visuele esthetiek in reclame

11.10-11.35 [sessie 2.2] Weerman: Het recept voor succesvol overtuigen: Actieve ingrediënten voor sterke argumenten

viot2014Vereniging voor Interuniversitair Overleg Taalbeheersing
Congres-website: volledige congresprogramma →

Leave a Reply