Non-nativeness in communication

Centre for Language Studies | Faculty of Arts | Radboud University Nijmegen

Brad Pitt in Chanel 5 : Krijgen is het nieuwe worden

Fascinerend, die revolutie in celebrity endorsement bij parfumreclames. Rond kerst 2012 was Brad Pitt niet te vermijden (‘inevitable’). Op werkelijk elke mupi keek hij je nurks aan. Pitt verkoopt namelijk Chanel sinds oktober. Hij is daarmee de eerste man die geur aan de vrouw brengt.
Maar wat betekent dat nou?
Koesterde ik vroeger de illusie dat ik een beetje Catherine Deneuve, Carole Bouquet of desnoods Nicole Kidman werd, als ik een snufje Chanel opspoot, nu is alles anders. Ik word niet meer mooi, ik krijg het! Chanel denkt kennelijk dat elke vrouw het liefst met een luchtje elke Pitt om haar vinger wil winden.

Zou het werken?

Ik heb niets met Pitt.
Clooney, soit.
Maar die verkoopt al zo veel, dat zou ongeloofwaardig worden.
Desalniettemin vind ik deze revolutie in de metaforische/metonymische traditie erg spannend. Vrouwen van tegenwoordig hebben het niet meer nodig om zich te kunnen vereenzelvigen met diva’s en vamps. Dat zijn we namelijk al. Nu appelleert de reclame aan wat in het verlengde daarvan ligt: dat je de beschikking krijgt over allerlei mannelijk schoons. Benieuwd wat de cognitief taalkundigen daarvan weten te maken. Dit wordt vast een nieuwe categorie!

Meer lezen?

  • Alle celebs in perfumreclames: →
  • Cognitief taalkundigen over metaforen in parfumreclames:
    Velasco-Sacristán, M. en Fuertes-Olivera, P. (2006). Olfactory and olfactory-mixed metaphors in print ads of perfume. In: Ruiz de Mendoza Ibáñez, Francisco José (eds.), Annual Review of Cognitive Linguistics: Volume 4. iv, 288 pp. (pp. 217–252)
Share this on social networks

Leave a Reply